Windpark ZeBra van de agenda af!

Door Wendy de Koning-Bogers op 5 juli 2021

Windpark ZeBra kan komende woensdag 7 juli van de Raadsvergadering agenda af!

De landelijke normen voor de bouw van windmolens rammelen volgens de Raad van State.

Milieu-effecten zoals geluid, de zogeheten slagschaduw van de wieken en de veiligheid van windmolens moeten opnieuw tegen het licht worden gehouden. De Raad van State besloot op 30/06/2021, dat voor nieuwe projecten de geldende normen niet mogen worden gebruikt. Er dient door de regering een nieuwe milieubeoordeling te worden gemaakt. Reden voor de PvdA van Woensdrecht om de ontwikkeling van het windpark ZE-BRA niet te behandelen aanstaande woensdag 7 juli in de Raadsvergadering.

Afgelopen Opinieraad Ruimte van 23 juni stelde Wendy de Koning-Bogers (voorzitter van de PvdA Woensdrecht) voor om agendapunt 6 ‘Concept advies inzake ontwikkeling windpark Zebra’ door te schuiven naar de volgende cyclus i.v.m. het ontbreken van informatie. Deze informatie gaat over,of er aantasting is van de natuurwaarden bij één van de windturbines in het Natuurnetwerk Zeeland en wat de gevolgen van de vrijgekomen stikstof bij het aanleggen van het windpark voor het natura 2000-gebied Brabantse Wal zijn.
Na Stakende stemmen, waarbij voor- en tegenstemmen precies in evenwicht 9 tegen 9 waren.
Werd er na besloten discussie, toch besloten het punt op de agenda te laten staan.

Het advies van de onafhankelijke Commissie n.a.v. het opgestelde milieueffectrapport (MER) luidt: Neem pas een besluit over Windpark ZE-BRA als de 2 genoemde punten aangevuld zijn in het definitieve MER rapport. PvdA adviseerde (23/6) op haar beurt het college van Woensdrecht te wachten op de aanvullende informatie en dan pas een raadsvoorstel te maken. Helaas werd dit advies genegeerd. PvdA vindt het nu echt tijd wordt voor het college van Woensdrecht om zelf aan het roer te blijven zitten, door de uitspraak van 30 juni van de Raad van State niet te negeren en dus baas te blijven over eigen grondgebied.

Zeker zijn van een klimaatbestendig en duurzaam beleid met goed doorgronden uitvoeringsplannen, waarbij omwonende serieus betrokken worden en blijven + de uitspraak van de Raad van State van 30 juni niet te negeren is waar de PvdA zich hard voor maakt.

Met vriendelijke groeten,

Partij van de Arbeid Brabantse Wal – fractie Woensdrecht

Wendy de Koning-Bogers (Fractievoorzitter)
Ruud Gaarkeuken (Raadslid)