Ingediende vragen

9 december 2019

Borging zorgcontinuïteit jeugdigen in West-Brabant

Schriftelijke vragen PvdA ex art. 34 RvO ingediend per 9 december 2019

Update: antwoorden op de vragen 7/1/2020: schriftelijke vragen PvdA ex art. 34 RvO Borging zorgcontinuïteit jeugdigen in West-Brabant inclusief Beantwoording

Fractie PvdA Woensdrecht

Ossendrecht, 09 december 2019

Aan het College van B & W van de Gemeente Woensdrecht

Betreft: schriftelijke vragen PvdA ex art. 34 RvO Borging zorgcontinuïteit jeugdigen in West-Brabant

Vorige maand hebben de gemeenten in de jeugdhulpregio’s West-Brabant West (WBW) en West-Brabant Oost (WBO) invulling gegeven aan een plan dat een dreigend faillissement voor jeugdzorgorganisatie Juzt zou voorkomen.

De gezamenlijke boodschap van de verantwoordelijke wethouders en Juzt was dat, met zorgcontinuïteit en het behouden van professionele kennis en expertise in de regio’s als belangrijke uitgangspunten, het plan zich richt op een toekomstbestendige herstructurering en herinrichting van het zorglandschap. Tevens zou het plan houvast en zicht op continuïteit voor cliënten en ouders/verzorgers geven. Ook het personeel kan na een lange periode van onzekerheid vanuit een nieuw perspectief blijven werken aan de beste zorg voor de kwetsbare jeugdigen.

Bij de verdere uitwerking zullen de belangen van medewerkers en jeugdigen goed meegenomen worden.

Voor de gemeenten in WBW, waaronder dus Woensdrecht, werd gekozen voor een gefaseerde afbouw van de jeugdzorg door Juzt. De raad van de gemeente Woensdrecht heeft op 24 oktober jongstleden het volgende besluit genomen:
1.Ter bescherming van de financiële belangen van de gemeente in de te voeren onderhandelingen, de door het college van Burgemeester en wethouders opgelegde geheimhouding op de bijlage bij het raadsvoorstel, genaamd ‘notitie afspraken WBO-WBW-VWS-Juzt over herstructurering Juzt ‘, ingevolge van artikel 10 lid 2 sub b en g van de Wet Openbaarheid van Bestuur juncto artikel 25 Gemeentewet te bekrachtigen.

2. In te stemmen met het in 2019 eenmalig beschikbaar stellen van € 141.000 ten behoeve van de zorgcontinuïteit voor onze jeugdigen.

De gemeenten in deze regio (WBW) hebben € 3.25 miljoen bijgedragen om deze geleidelijke uitfasering mogelijk te maken.

Middels een persbericht van Juzt (https://www.juzt.nl/actueel/nieuws/update-juzt-proces/) hebben we kennis kunnen nemen van de meeste actuele ontwikkelingen. Middels de berichtgeving in de media hebben we vernomen dat het personeel, bij monde van de FNV, verbijsterd is over de nieuwste ontwikkelingen bij Juzt. (Zie BNDeStem d.d. 30/11/2019 FNV verbijsterd: ‘Juzt wordt nu dus alsnog opgedoekt’)

De nieuwste ontwikkelingen zouden zijn dat:

• De overdracht van de zorg in hoger tempo moet dan vorige maand nog was voorzien;
  • De kans dat Juzt overeind blijft inmiddels zo goed als nul is;
  • De bestuurder van Juzt stapt op;
  • Volgens de FNV zou door Juzt niet mee worden gewerkt aan een sociaal plan voor de medewerkers van Juzt;
  • De verantwoordelijke wethouders in WBW, waaronder Bergen op Zoom, zijn verrast door de koerswijziging van WBO en weten niet wat dit betekent voor de kinderen die zij nog in zorg hebben;

Gelet op het voorgaande heeft de PvdA-fractie de volgende vragen aan het college:

1. Kunt u aangeven of de nieuwste ontwikkelingen zoals zijn geschetst in de media juist zijn?
  2. Wat acht u van het handelen van de regio WBO?
  3. Wat betekent dat de overdracht van zorg in hoger tempo moet, zijn er dus voldoende alternatieven beschikbaar?
  4. Betekent dit toch het einde van Juzt?
  5. Wat is uw mening over het opstappen van de bestuurder van Juzt?
  6. Wat gaat u doen om eraan bij te dragen dat medewerkers mee overgaan naar de nieuwe zorgaanbieder en dat er daarnaast een sociaal plan komt voor de medewerkers van Juzt?
  7. Op welke wijze heeft u medewerkers, de jeugdigen (dan wel ouders) en betrokken partijen betrokken in deze nieuwste ontwikkelingen?
  8. Hoe vorderen de gesprekken over overname in de regio WBW en op welke wijze heeft u daarbij invulling gegeven aan de uitgangspunten uit de Jeugdwet (§ 4.2.b. Medezeggenschap) als het gaat om het adviesrecht inzake medezeggenschap?
  9. Kunt u zo snel mogelijk inzichtelijk maken wat de koerswijziging betekent voor de kinderen die vanuit WBW nu nog in zorg zijn bij Juzt? Graag een toelichting.
  10. Wat is er concreet met de financiële bijdrage vanuit WBW gedaan en brengt deze koerswijziging nog aanvullende bijdrage met zich mee voor WBW?

Graag zien we het antwoord schriftelijk tegemoet volgens de art 34-procedure van het Reglement van Orde.

Met dank en met vriendelijke groeten,

Wendy de Koning-Bogers Fractievoorzitter PvdA Woensdrecht

Jeroen Beunk Raadslid PvdA Woensdrecht

Ruud Gaarkeuken Burgerlid PvdA Woensdrecht